De sleutel tot motivatie: autonomie, meesterschap and doel
Loopbaananalist Dan Pink heeft de wetenschap van menselijk gedrag onderzocht. In het bijzonder keek hij naar de impact van intrinsieke en extrinsieke motivatoren. Zijn conclusie is duidelijk en simpel: we doen iets volledig verkeerd! Meer dan veertig jaar aan studies leveren ons een consistente uitkomst. Er is een breed scala aan situaties waar bonussen en incentives geen impact hebben of erger nog, ze veroorzaken het tegenovergestelde effect. De prestaties van mensen die met incentives werken verslechteren vaker wel dan niet in vergelijking met hun niet-gestimuleerde collega’s. Blijkbaar is dit een van die situaties waar de meeste bedrijven verouderd gedrag toepassen. De belofte van een bonus kan een impact hebben op routinegebaseerde fabrieksachtige activiteiten. Maar het hindert daadwerkelijk werknemers met meer complexe of creatieve taken. Dan Pink is opgeleid als advocaat en daarom presenteert hij het bewijsmateriaal alsof het een juridische zaak betreft. Zelf opgeleid als wetenschapper, spreekt zijn bewijs mij nog steeds erg aan.
Van doel naar autonomie
In veel bedrijven staat de beste manier om mensen te motiveren hoog op de agenda. En de hoeveelheid uren die in koffiehoeken en tijdens lunch over dit onderwerp wordt gesproken, illustreert dat het voor velen belangrijk is. Grote aantallen mensen in organisaties zijn het erover eens dat bestaande beleidsmaatregelen niet het beoogde effect hebben op de algehele motivatie. Dus meestal doen we het verkeerd en we weten het. Dan Pink levert het onderliggende bewijs, maar hij zal slechts een heel klein aantal mensen verrassen met zijn conclusies.
Ook is dit inzicht niet nieuw. Er zijn veel boeken geschreven over hoe je een organisatie moet opzetten op een manier die het meeste uit zijn medewerkers haalt. Mijn 2iQ-bibliotheek heeft er een flink aantal van en het is de moeite waard om er enkele te belichten:
- Semco-stijl van Ricardo Semler is voor velen in de afgelopen decennia een inspiratie geweest om autonomie aan werknemers te geven;
- Reinventing Organizations van Frederic Laloux is een recenter boek met succesvolle voorbeelden uit veel verschillende sectoren en industrieën;
- Turn the Ship Around van David Marquet toont aan dat alternatieve leiderschapsstijlen zelfs in de meest hiërarchische organisaties kunnen worden toegepast (hier: de Amerikaanse marine);
- Start With Why van Simon Sinek benadrukt de noodzaak van een doel als de belangrijkste vereiste voor elke organisatie.
Wat alle voorbeelden gemeen hebben, is dat ze een duidelijk en gedeeld doel hebben. Op basis daarvan verlenen organisaties hun werknemers een groot niveau van autonomie. Vooral op gebieden die creativiteit vereisen, is het belangrijk om werknemers hun eigen oordeel te laten volgen over de best mogelijke actie. Het toevoegen van het verkeerde soort incentives verstoort het oordeel en belemmert het resultaat.
Source: TED
Deel alstublieft uw verhalen over successen en uitdagingen bij het veranderen van de incentives en motivatoren in uw organisatie.