,

Consumenten ervaring vs. professionele IT afdeling: 1-0

Onlangs introduceerde het bedrijf waarvoor ik werk Tibbr als een intern Sociaal Netwerk. Het is een mooie set  met functionaliteiten die je van zo’n platform zou verwachten. We kunnen nu chatten, bloggen, gemeenschappen opzetten en online ideeën uitwisselen via Tibbr. We kunnen het op kantoor gebruiken, maar het heeft ook mobiele interfaces voor een breed scala aan apparaten. De lancering werd professioneel gehyped en elke initiatief sindsdien heeft het nieuwe platform opgenomen in zijn communicatieactiviteiten. Er gaat het gerucht dat binnen een paar maanden ongeveer 50% van mijn collega’s zich heeft geregistreerd. Tegelijkertijd gebruikt niemand het. Niet echt. En waarom is dat?

Een reden is waarschijnlijk dat geen van de Tibbr-functionaliteiten echt nieuw is voor de doelgroep. We kunnen nu een gedetailleerd profiel aanmaken rond de onderwerpen waarmee we geassocieerd willen worden. Natuurlijk geweldig, maar dat was al mogelijk op My Site in onze corporate SharePoint-omgeving. De chatfunctionaliteit is geen verbetering ten opzichte van Microsoft Communicator of Lync. En de initiële opzet van Tibbr biedt niet de structuur en taxonomie die aanwezig is in ons corporate intranet. Dus zonder een actieve inspanning om content te migreren en de huidige functionaliteit uit te faseren, zal Tibbr niet gemakkelijk het platform van keuze worden. Een lot dat het deelt met recente implementaties van Yammer en Jive.

Hadden we hier al niet iets voor?

Nog belangrijker is de ‘externe concurrentie’ waarmee elk corporate IT-systeem te maken heeft. Waarom een chatfunctie implementeren als elke medewerker toegang heeft tot WhatsApp of Skype? Wat kan een corporate blogsite toevoegen aan functionaliteit beschikbaar in WordPress of Blogger? En wat is de toegevoegde waarde van het delen van een specifiek profiel alleen met je collega’s als je alle details up-to-date hebt op LinkedIn? Vooral in het afgelopen decennium hebben we gezien dat de penetratie van nieuwe functionaliteit in de consumentenmarkt de uitrol naar zakelijke gebruikers voorafgaat, een trend gelabeld als ‘consumerisatie’. En aangezien medewerkers ook consumenten zijn, hebben ze meestal een keuze; vooral de early adopters zullen vaak vasthouden aan hun bestaande oplossingen in plaats van de ambassadeurs van een corporate IT-platform te worden.

Het gebruik van sociale media stopt niet bij de bedrijfsgrenzen en een ‘intern Sociaal Netwerk’ is bijna een contradictie. Corporate IT-functies kunnen beleid implementeren in een poging om nieuwe functionaliteit buiten te houden en interne oplossingen af te dwingen. Een succesvollere aanpak in mijn ogen is om consumerisatie te erkennen en te omarmen en op zijn best de kansen die het biedt zowel intern als extern te richten.